I modebranchen er Spanien nok mest kendt for deres high-street brands: Zara, Pull & Bear og Mango, men som alle der har set Sex & The City kan snakke med om, er der meget mere i den spanske modescene end disse mainstream brands. Her kommer syv spanske designerbrands som du bør have i tankerne (og i garderoben).
Bimba y Lola
Opkaldt efter stifternes to hunde, Bimba y Lola, har dette familiedrevne modehus skabt et navn for sig selv på den internationale modescene i løbet af kun 10 år. De åbnede deres første butik i Bilbao i 2006, men har i dag butikker over hele Europa, Mellemøsten, Sydamerika og Asien. Brandet emmer af ungdom – ikke én af deres designere er over 30 år gammel. Deres diskrete, men legende mønstre og feminine snit til overkommelige priser har vist sig at være ekstremt populært blandt verdens modebevidste nogen-og-tyveårige.
Uterqüe
Uterqüe er ejet af giganten Inditex (Zara, Pull & Bear, Oysho, Massimo Dutti, osv.) og kaldes af mange for “Zaras lillesøster”. Indtil for ikke så længe siden var brandet nærmest ukendt uden for Spanien, da der kun findes et par butikker udenfor den iberiske halvø, primært i Mellemøsten. Men Internettet er gået amok over Uterqüe og modebevidste shoppere har kastet sig over deres webshop for at købe modetøj som deres venner ikke har til priser der er til at betale.
LOEWE
LOEWE er ejet af LVMH Group og er ét af Spaniens førende luksusbrands, der kan spores helt tilbage til det 19. århundredes sammenslutninger af læderhåndværkere i Madrid. Hvis vi springer cirka 100 år frem i tiden, så er LOEWE i dag et globalt modefirma med mere end 140 butikker verden over og et brand, der har samarbejdet med store navne som Karl Lagerfeld og Giorgio Armani.
LOEWE er kendt som kongelig hofleverandør til det spanske hof og for deres ikoniske håndtaske Amazona der daterer tilbage fra 1970’erne.
DELPOZO
Dette high-end luksusmærke er et gammelt navn med en ny ånd. Efter at stifteren Jesús del Pozo døde i 2011, kom brandet under ny ledelse i form af den spanske designer Josep Font, som tidligere havde arbejdet under eget brand. Font har formået at bygge videre på DELPOZO‘s 40-årige arv, men har også skudt nyt liv i mærket og kastet det ind på den internationale scene med elegante designs designet til tidens kvinder.
Adolfo Dominguez
Dette ikoniske spanske mærke er udtænkt af designer og forfatter Adolfo Dominguez, som har haft sine hænder i modebranchen fra en helt ung alder. Han overtog sin fars tøjbutik indtil han i 1980’erne som den første spanske designer skabte et modebrand i eget personnavn.
Dominguez er kendt for sætningen “rynker er smukke (wrinkles are beautiful)” og hans designs er klassiske, elegante og brugbare. Mærket findes i mange spanske byer, få butikker i Europas modebyer og ellers online.
Patricia Nicolás
Dette ungdommelige designersmykke-brand er skabt af Patricia Nicolás, der stiftede sit brand opkaldt efter sig selv i 2006 efter at hun dimitterede fra Central St. Martin’s i London. Det kom ikke fra fremmede, da hendes forældre har deres eget smykkebrand Nicol’s. Hendes designs er udtryksfulde og legende, med et hint af popkultur og i hvert fald ikke bange for at tiltrække sig opmærksomhed. Patricia Nicolás samarbejder med tøjkæden Topshop, hvilket gør at man kan købe hendes smykker til en fornuftig pris.